Δημοσιεύτηκε: 25 Ιούλ 2011, 15:33
Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα έχουν εξ' ορισμού μικρότερο ενεργειακό αποτύπωμα από τα συμβατικά . Αυτό συμβαίνει γιατί ο τυπικός βενζινοκινητήρας που χρησιμοποιεί τον κύκλο ΟΤΤΟ , έχει μια πολύ μικρή ενεργειακή απόδοση της τάξης του 30-33% . Άντε οι τελευταίοι πιο τεχνολογικά προηγμένοι κινητήρες να φτάνουν το 35% σε απόδοση.
Ο κύκλος ΟΤΤΟ , είναι από τους λιγότερο αποδοτικούς ενεργειακά κύκλους , αλλά είναι απλός και οι μηχανές που τον χρησιμοποιούν κατασκευάζονται εύκολα και έχουν ικανοποιητικά μικρό μέγεθος .
Από την άλλη , ένα θερμικό εργοστάσιο παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας , δεν υπόκειται σε περιορισμούς κόστους και χώρου ανάλογους με του αυτοκινήτου , οπότε έχει το περιθώριο να χρησιμοποιεί πιο αποδοτικές μηχανές , με απόδοση ίσως και πάνω από 50% .
Αν τώρα υπολογίσουμε ότι ποσοστό του ρεύματος παράγεται όχι μόνο θερμικά , αλλά και από υδροηλεκτρικούς σταθμούς και ένα μικρό ποσοστό από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας τώρα τελευταία (αιολικά πάρκα , φωτοβολταϊκά στις ταράτσες) τότε ο μέσος όρος απόδοσης ενέργειας του δικτύου ηλεκτρικού ρεύματος ίσως και να ξεπερνά το 60 % .
Ένας τυπικός ηλεκτροκινητήρας αυτοκινήτου έχει μια απόδοση περίπου 90%. Αν το πολλαπλασιάσουμε με το 60% του δικτύου , παίρνουμε ένα 54% συνολικού βαθμού απόδοσης ενέργειας ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου . Δηλαδή πάνω από 80% αύξηση απόδοσης .
Συνεπώς , συμπεραίνουμε ότι το θερμικό ίχνος (που είναι ευθέως ανάλογο του βαθμού απόδοσης) ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου είναι λίγο πάνω από το μισό ενος συμβατικού βενζινοκίνητου (με το πετρελαιοκίνητο η διαφορά είναι κατά τι μικρότερη λόγω του πολύ υψηλού βαθμού συμπίεσης που έχει ο πετρελαιοκινητήρας , ο οποίος άλλωστε λειτουργεί με τον αποδοτικότερο κύκλο του DIESEL και όχι του ΟΤΤΟ).
Το πρόβλημα με τα ηλεκτρικά δεν είναι το ενεργειακό αποτύπωμα .
Φανταστείτε την περίπτωση στο linux να μην υπήρχε σουϊτα γραφείου , media player και το Gimp αλλά μόνο ο C compiler και ο firefox . Πόσος κόσμος θα άλλαζε λειτουργικό μόνο και μόνο για να προωθήσει την ιδέα του ΕΛ/ΛΑΚ ; Δεν μιλάω βέβαια για dual boot , αλλά για αντικατάσταση .
Κάτι αντίστοιχο συμβαίνει και με τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα . Δεν είναι εναλλακτική μετακίνησης , αλλά προς το παρών πανεπιστημιακή σπουδή .
Δεν έχουν επιδόσεις , αυτονομία , χώρους και άλλες ευκολίες της συμβατικής τεχνολογίας .
Αν το δικό μου αυτοκίνητο αδειάσει , πάω στο βενζινάδικο , γεμίζω σε 5 λεπτά , μπαίνουμε ξανά μέσα 4 άτομα και οι αποσκευές μας και συνεχίζουμε για τουλάχιστον 500 χιλιόμετρα με ταχύτητες αυτοκινητόδρομου (140-160 χλμ/ωρα).
Όταν βρεθεί ένα ηλεκτρικό να κάνει ακριβώς αυτά και να κοστίζει περίπου όσο και ένα 1400άρι που κάνει αυτά που περιέγραψα , τότε το συζητάμε ξανά .
Ως τότε όμως , η ηλεκτροαυτοκίνηση θα παραμένει μάλλον μοόνο μια ιδέα (ή για να το προχωρήσω και λίγο παραπέρα , μια καλή δικαιολογία για να τρώνε διάφοροι από τις επιχορηγήσεις για την τεχνολογική έρευνα).
Ο κύκλος ΟΤΤΟ , είναι από τους λιγότερο αποδοτικούς ενεργειακά κύκλους , αλλά είναι απλός και οι μηχανές που τον χρησιμοποιούν κατασκευάζονται εύκολα και έχουν ικανοποιητικά μικρό μέγεθος .
Από την άλλη , ένα θερμικό εργοστάσιο παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας , δεν υπόκειται σε περιορισμούς κόστους και χώρου ανάλογους με του αυτοκινήτου , οπότε έχει το περιθώριο να χρησιμοποιεί πιο αποδοτικές μηχανές , με απόδοση ίσως και πάνω από 50% .
Αν τώρα υπολογίσουμε ότι ποσοστό του ρεύματος παράγεται όχι μόνο θερμικά , αλλά και από υδροηλεκτρικούς σταθμούς και ένα μικρό ποσοστό από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας τώρα τελευταία (αιολικά πάρκα , φωτοβολταϊκά στις ταράτσες) τότε ο μέσος όρος απόδοσης ενέργειας του δικτύου ηλεκτρικού ρεύματος ίσως και να ξεπερνά το 60 % .
Ένας τυπικός ηλεκτροκινητήρας αυτοκινήτου έχει μια απόδοση περίπου 90%. Αν το πολλαπλασιάσουμε με το 60% του δικτύου , παίρνουμε ένα 54% συνολικού βαθμού απόδοσης ενέργειας ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου . Δηλαδή πάνω από 80% αύξηση απόδοσης .
Συνεπώς , συμπεραίνουμε ότι το θερμικό ίχνος (που είναι ευθέως ανάλογο του βαθμού απόδοσης) ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου είναι λίγο πάνω από το μισό ενος συμβατικού βενζινοκίνητου (με το πετρελαιοκίνητο η διαφορά είναι κατά τι μικρότερη λόγω του πολύ υψηλού βαθμού συμπίεσης που έχει ο πετρελαιοκινητήρας , ο οποίος άλλωστε λειτουργεί με τον αποδοτικότερο κύκλο του DIESEL και όχι του ΟΤΤΟ).
Το πρόβλημα με τα ηλεκτρικά δεν είναι το ενεργειακό αποτύπωμα .
Φανταστείτε την περίπτωση στο linux να μην υπήρχε σουϊτα γραφείου , media player και το Gimp αλλά μόνο ο C compiler και ο firefox . Πόσος κόσμος θα άλλαζε λειτουργικό μόνο και μόνο για να προωθήσει την ιδέα του ΕΛ/ΛΑΚ ; Δεν μιλάω βέβαια για dual boot , αλλά για αντικατάσταση .
Κάτι αντίστοιχο συμβαίνει και με τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα . Δεν είναι εναλλακτική μετακίνησης , αλλά προς το παρών πανεπιστημιακή σπουδή .
Δεν έχουν επιδόσεις , αυτονομία , χώρους και άλλες ευκολίες της συμβατικής τεχνολογίας .
Αν το δικό μου αυτοκίνητο αδειάσει , πάω στο βενζινάδικο , γεμίζω σε 5 λεπτά , μπαίνουμε ξανά μέσα 4 άτομα και οι αποσκευές μας και συνεχίζουμε για τουλάχιστον 500 χιλιόμετρα με ταχύτητες αυτοκινητόδρομου (140-160 χλμ/ωρα).
Όταν βρεθεί ένα ηλεκτρικό να κάνει ακριβώς αυτά και να κοστίζει περίπου όσο και ένα 1400άρι που κάνει αυτά που περιέγραψα , τότε το συζητάμε ξανά .
Ως τότε όμως , η ηλεκτροαυτοκίνηση θα παραμένει μάλλον μοόνο μια ιδέα (ή για να το προχωρήσω και λίγο παραπέρα , μια καλή δικαιολογία για να τρώνε διάφοροι από τις επιχορηγήσεις για την τεχνολογική έρευνα).