Φωτογραφικό Λεξικό

... επεξεργασία φωτογραφίας και σχετικό λογισμικό GNU Linux

Συντονιστής: adem1

Φωτογραφικό Λεξικό

Δημοσίευσηαπό Th P » 26 Μαρ 2011, 23:01

ΑΙΣΘΗΤΗΡΑΣ

Λειτουργεί όπως ο αμφιβληστροειδής χιτώνας, μετατρέποντας ένα φωτεινό ερέθισμα σε ηλεκτρικό σήμα.
Η μετατροπή αυτή εκτελείται από εκατομμύρια φωτοδιόδους, έτσι ώστε όσο περισσότερο φώς προσπίπτει,
τόσο περισσότερα ηλεκτρόνια απελευθερώνονται.
Στη συνέχεια το σήμα ενισχύεται και μετατρέπεται σε ψηφιακό με έναν analog-to-digital converter.
Τύποι αισθητήρων
CCD (charge-coupled device)
CMOS (complementary metal oxide semiconductor)
sCMOS (Scientific CMOS)


ΑΝΤΙΛΗΨΗ ΧΡΩΜΑΤΩΝ

Τριχρωματική Θεωρία: Το χρώμα ενός αντικειμένου που αντιλαμβανόμαστε, εξαρτάται από το φασματικό περιεχόμενο του φωτός
που απορροφάται από τα κωνία και από μια σειρά νευρο-φυσιολογικών αντιδράσεων σε αμφιβληστροειδή, προ-φλοιώδεις οδούς και οπτικό φλοιό,
έχοντας σάν βασικά χρώματα τά μπλέ, πράσινο και κόκκινο.
Τύποι κωνίων
1ος τύπος ή μπλέ κωνία: μέγιστη ευαισθησία στα 440-450 nm (SWS)
2ος τύπος ή πράσινα κωνία: μέγιστη ευαισθησία στα 535-550 nm (MWS)
3ος τύπος ή κόκκινα κωνία: μέγιστη ευαισθησία στα 550-570 nm (LWS)
Υπάρχει αλληλοεπικάλυψη στις φασματικές ευαισθησίες αυτών των τριών τύπων κωνίων.
Τα κύρια χρώματα που αναγνωρίζονται στο ορατό φάσμα περιλαμβάνουν το ιώδες (430 nm), το μπλε (460 nm), το πράσινο (520 nm), το κίτρινο (575 nm),
το πορτοκαλί (600 nm) και το ερυθρό (650 nm).
Τα μήκη κύματος ανάμεσα στις παραπάνω τιμές παράγουν σύνθετες οπτικές αντιλήψεις (κιτρινοπράσινο).

Χρωματικό Διάστημα: Διάγραμμα στο οποίο μπορούν να σχεδιαστούν όλα τα ορατά χρώματα.
Στα τρία βασικά χρώματα δίνονται οι συντεταγμένες x, y και z (συντεταγμένες χρωματικότητας).
Εάν το άθροισμα των τριών αυτών τιμών ισούται με τη μονάδα, μόνο δύο τιμές χρειάζονται να διευκρινιστούν
για να καθορίσουν τη θέση οποιουδήποτε χρώματος μέσα στο «χρωματικό διάστημα».

Θεωρία «χρωματικής αντιπαλότητας» Ε.Ηering: Η τριχρωματική θεωρία δεν εξηγεί πώς μίγματα διαφόρου χρώματος
μπορούν να παράγουν ένα άλλο ή ακόμη και να εμφανίζονται ως άχρωμο φως.
Καθορισμένοι συνδυασμοί χρωμάτων (κόκκινο/πράσινο, κίτρινο/μπλε) αμοιβαία αποκλείονται.
Η μίξη αυτών των χρωμάτων δεν δίνει τήν αντιστοιχη σύνθετη οπτική αντίληψη.
Κάποια χρώματα είναι αμοιβαία αποκλειόμενα ή αντίπαλα το ένα προς το άλλο.
Περίπου το 85% του πληθυσμού αντιλαμβάνεται ομοιόμορφα τις διάφορες χρωματικές αποχρώσεις (ποσοστό απόκλισης από άτομο σε άτομο).
Υπάρχουν ακραίες συνθήκες μειωμένης αντίληψης από ορισμένα άτομα που χαρακτηρίζονται ως δυσχρωματοψίες ή αχρωματοψίες,
σχετίζονται με γενετικό πολυμορφισμό στην αλληλουχία του DNA και αφορούν τις φωτοχρωστικές των κωνίων.
Χρωματικά μοντέλα Έχουν αναπτυχθεί για να γίνει δυνατή η περιγραφή των χρωμάτων με μαθηματική μορφή,
κατάλληλη για την επεξεργασία τους από ψηφιακά μέσα. Έτσι η εικόνα αναλύεται σε εικονοστοιχεία, καθένα από τα οποία είναι χρωματικά ομοιογενές.
RGB

Ακρωνύμιο των λέξεων Red Green Blue (Κόκκινο Πράσινο Μπλέ) Με τα βασικά αυτά χρώματα το μοντέλο κωδικοποιεί όλα τα χρώματα που μπορούν να εμφανιστούν σε μία οθόνη
Στην μορφή του χρωματικού αυτού μοντέλου με βάθος χρώματος των 8 δυαδικών ψηφίων (bit) κάθε χρώμα μπορεί να παρασταθεί με μία τριάδα αριθμών και τιμές από 0 έως 255.
Το μοντέλο βασίζεται στο γεγονός ότι όταν μία οθόνη δεν εκπέμπει φως εμφανίζεται μαύρη. Τα υπόλοιπα χρώματα δημιουργούνται με υπέρθεση των τριών βασικών με συγκεκριμένη αναλογία.
CMYK

Χρησιμοποιείται ευρέως στην εκτύπωση των εντύπων.
Τα τρία βασικά χρώματα στο CMY είναι: Γαλάζιο (Cyan) – Ματζέντα (Magenta) – Κίτρινο (Yellow). Με τα τρία αυτά χρώματα δημιουργούνται τα δευτερογενή Κόκκινο – Πράσινο.
Το μοντέλο αυτό βασίζεται στο γεγονός ότι το υπόβαθρο της εκτύπωσης είναι το λευκό χαρτί που ανακλά όλα τα χρώματα (μήκη κύματος).
Κάθε βασικό χρώμα που προστίθεται με ένα μελάνι απορροφά ορισμένα χρώματα και αποδίδει τα υπόλοιπα.


ΒΑΘΟΣ ΠΕΔΙΟΥ

Ορίζεται ως η περιοχή εμπρός και πίσω από το σημείο εστίασης, που φαίνεται (χωρίς να είναι) καθαρά εστιασμένη.
Η περιοχή αυτή είναι μεγαλύτερη όσο μακρύτερα εστιάζουμε, όσο μικρότερης εστιακής απόστασης φακό χρησιμοποιούμε (ευρυγώνιο)
και όσο κλείνουμε περισσότερο το διάφραγμα (μεγάλο νούμερο). Εκτείνεται κατά τα δύο τρίτα πίσω από το αντικείμενο και κατά το ένα τρίτο μπρος.
Η σχέση αυτή, όσο πλησιάζει η εστίαση προς τον φακό, γίνεται 1:1.


ΒΙΝΙΕΤΑΡΙΣΜΑ (vignetting)
Είναι το προοδευτικό σκοτείνιασμα της φωτογραφίας προς την περιφέρεια.
Μπορεί να αποτελεί σφάλμα των φωτογραφικών φακών, αλλά επίσης μπορεί να χρησιμοποιηθεί σαν εφέ,
κατά την επεξεργασία τής φωτογραφίας.
Pixel vignetting: είναι αποτέλεσμα των ενδογενών χαρακτηριστικών των αισθητήρων,
όπου παράγεται εντονότερο σήμα όταν η προσπίπτουσα δέσμη φωτός είναι κάθετη και λιγότερο έντονο όταν είναι λοξή.
Αντισταθμίζεται κατά την μετατροπή των raw δεδομένων σε standard image formats όπως τα JPEG και TIFF.
Η χρήση μικροφακών πάνω από τον αισθητήρα μειώνει το βινιετάρισμα


ΓΩΝΙΑ ΚΑΛΥΨΗΣ
Είναι η γωνία του προβαλλόμενου οπτικού πεδίου επάνω στον αισθητήρα.
Αν η γωνία διόπτευσης είναι μεγαλύτερη από την γωνία κάλυψης τότε παράγεται έντονα το βινιετάρισμα.


ΔΙΑΘΛΑΣΗ

Είναι η αλλαγή της κλίσης ή της κατεύθυνσης των ακτίνων
μίας φωτεινής δέσμης όταν αυτή διέρχεται από δύο μέσα με διαφορετική οπτική πυκνότητα.


ΔΙΑΦΡΑΓΜΑ (aperture)

Η κύρια λειτουργία κάθε φακού είναι να συλλέγει φως, η ποσότητα τού οποίου εξαρτάται από έναν μηχανισμό παρόμοιο με τήν λειτουργία τής ίριδας στόν οφθαλμό,
η οποία μεταβάλλει την διάμετρό της κόρης, ανάλογα με τήν ένταση τού φωτός πού δέχεται ο αμφιβληστροειδής.
Έτσι σειρά λεπίδων σε ακτινωτή διάταξη μέσα στον φωτογραφικό φακό, που έχει τήν ικανότητα να αυξομειώνει τήν διάμετρο του ανοίγματος,
ρυθμίζει αντίστοιχα και το πόσο φώς θα περάσει.

Η εκάστοτε διάμετρος τού πραγματικού άνοίγματος, ως παρονομαστής, και η εστιακή απόσταση κάθε φακού, ως αριθμητής, καταλήγουν σε ένα πηλίκο που ονομάζεται διάφραγμα. Οι αριθμοί των διαφραγμάτων (f/stops ή f/numbers) ορίζουν ποσότητες φωτός ίδιες για οποιονδήποτε φακό. Απέχουν μεταξύ τους μισή ή διπλάσια ποσότητα φωτός. Τα πλήρη f/stops είναι τα ακόλουθα: 1-1,4 - 2 - 2,8 - 4 - 5,6 - 8 - 11 - 16 - 22- κ.ο.κ. αλληλοδιάδοχα διπλασιαζόμενα. Ενδιάμεσοι αριθμοί εκφράζουν μέρος τού στοπ, επομένως δεν αποδίδουν το διπλάσιο ή το μισό φως από τους αμέσως προηγούμενους ή επόμενους.
Περισσότερο φως επιτρέπουν να περάσει τα μικρά νούμερα και λιγότερο τα μεγάλα
(το άνοιγμα f/4 επιτρέπει τη δίοδο δύο φορές περισσότερου φωτός από το f/5.6 αλλά και δύο φορές λιγότερου από το f/2.8).

Σχέση διαφραγμάτων και ταχυτήτων κλείστρου: Κάθε στοπ διαφράγματος αντιστοιχεί σε ένα στοπ ταχυτήτων (πλήρες στοπ). Αν ανοίξουμε ένα στοπ διαφραγμάτων (π.χ. από f/5,6 σε f/4 μπορούμε να εξισορροπήσουμε τον φωτισμό αυξάνοντας ένα στοπ ταχύτητας (π.χ. από 1/125 στο 1/250). Οι αλλαγές γίνονται από τα διαφράγματα, όταν μας ενδιαφέρει το βάθος πεδίου (κλειστά διαφράγματα, δηλαδή μεγάλα νούμερα, μεγάλο βάθος πεδίου) και από τις ταχύτητες, όταν μας ενδιαφέρει να κουνηθεί ή να μην κουνηθεί το είδωλο (ακίνητο με γρήγορες ταχύτητες, δηλαδή μεγάλα νούμερα). Ο συνδυασμός των δύο μας δίνει τον φωτισμό που απαιτείται σε κάθε περίπτωση. Ο κάθε συνδυασμός διαφραγμάτων και ταχυτήτων που μας δίνει ίδια ποσότητα φωτισμού (π.χ. f/8 – 1/125 ή f/5,6 – 1/250 ή f/4 – 1/500 ή f/2,8 – 1/1000 κ.ο.κ.) ονομάζεται EV (Exposure Value) και εκφράζεται με έναν αριθμό (π.χ. EV 10).

Μέγιστο διάφραγμα (maximum aperture): Το πιο ανοικτό, δηλ. το πιο φωτεινό (μικρό νούμερο) διάφραγμα που μπορεί να πετύχει ένας φακός.
Το διάφραγμα αυτό αναγράφεται πλάι στην εστιακή του απόσταση όταν δίνεται η ταυτότητα τού φακού (π.χ. 35/2,8 δηλ. φακός 35 mm με μέγιστο διάφραγμα f/2,8).

Ελάχιστο διάφραγμα (minimum aperture): Το πιο κλειστό (μεγάλο νούμερο) διάφραγμα, που μπορεί να πετύχει ένας φακός.
Οι μάκρο φακοί έχουν συνήθως πιο κλειστά διαφράγματα.

Άριστο διάφραγμα (optimum aperture): Το άνοιγμα στο οποίο ο φακός παρουσιάζει τα λιγότερα σφάλματα. Συνήθως δύο με τρία στοπ πιο κλειστό
από το πιο ανοιχτό διάφραγμα.


ΕΚΘΕΣΗ
Ορίζει την ποσότητα του φωτός που καταγράφεται απο τον αισθητήρα και είναι συνάρτηση τριών ρυθμίσεων:
της ταχύτητας του κλείστρου, του διαφράγματος και της ευαισθηαίας του αισθητήρα (ISO).
Διαφορετικοί συνδυασμοί μπορούν να δώσουν την ίδια καταγραφόμενη ποσότητα φωτός,
ανάλογα με τις εκάστοτε απαιτήσεις της φωτογραφίας (κίνηση, πορτραίτα, εσωτερικοί χώροι, τοπία κλπ).
Εκφράζεται με τον τύπο: Έκθεση = Ταχύτητα κλείστρου x Διάφραγμα x ISO


ΕΣΤΙΑΚΗ ΑΠΟΣΤΑΣΗ

Σε έναν συγκλίνοντα θετικό φακό το σημείο από το οποίο πρέπει να ξεκινήσουν φωτεινές ακτίνες προκειμένου να αναδυθούν παράλληλες
μετά τη δίοδό τους από τον φακό, ονομάζεται πρωτεύον εστιακό σημείο,
ενώ δευτερεύον εστιακό σημείο, είναι το σημείο στο οποίο συγκλίνουν οι παράλληλες φωτεινές ακτίνες, διερχόμενες από τον φακό.
Σε έναν άπειρα λεπτό φακό, το πρωτεύον και το δευτερεύον εστιακό σημείο απέχουν εξίσου από τον φακό, η απόσταση αυτή ονομάζεται εστιακή απόσταση
και συμβολίζεται με το λατινικό γράμμα f.
Πρακτικά είναι η απόσταση από το οπτικό κέντρο του φακού έως το επίπεδο του αισθητήρα.
Όσο μεγαλύτερη είναι η εστιακή απόσταση , τόσο μικρότερη είναι η οπτική γωνία (τηλεφακός), ενώ αντίθετα,
όσο μικρότερη είναι η εστιακή απόσταση, τόσο μεγαλύτερη είναι η οπτική γωνία (ευρυγώνιος φακός).


ΚΛΕΙΣΤΡΟ (shutter)

Είναι ο διακόπτης πού καθορίζει την διάρκεια έκθεσης του αισθητήρα στο φώς.
Εκφράζεται σε κλάσματα δευτερολέπτου ή stop ταχύτητας (πχ 1/15, 1/60, 1/125, 1/250, 1/500, 1/1000).
Για κινούμενα αντικείμενα απαιτείται μικρότερος χρόνος έκθεσης για να πάρουμε καθαρό είδωλο


ΟΠΤΙΚΟ ΠΕΔΙΟ

Στη φωτογραφία το οπτικό πεδίο ορίζεται ως το σύνολο των σημείων του χώρου που είναι ορατά δια του φωτογραφικού φακού
σε δεδομένη θέση και κατεύθυνση. Συχνά εκφράζεται ως γωνία διόπτευσης.


ΠΡΙΣΜΑ

Είναι το διαθλαστικό μέσο που μεταβάλλει την κατεύθυνση της φωτεινής δέσμης, όχι όμως και την κλίση των ακτίνων.


ΠΡΟΟΠΤΙΚΗ

Είναι η οπτική αντίληψη της απόστασης μεταξύ δύο αντικειμένων, όταν προβάλλονται σε ένα επίπεδο.
Στο σχέδιο χρησιμοποιούνται ευθείες γραμμές, κάθετες στο επίπεδο της εικόνας,
οι οποίες συγκλίνουν σ’ ένα μοναδικό σημείο που ονομάζεται "σημείο φυγής".
Μηχανολογικό Σχέδιο: Πλάγιες Προβολές , Αξονομετρικές Προβολές
Αιθέρια προοπτική: όρος που επινοήθηκε από το Λεονάρντο ντα Βίντσι
και περιγράφει την υποδήλωση της απόστασης με τη βαθμιαία διαμόρφωση του χρωματικού τόνου.
Τα αντικείμενα που βρίσκονται στο βάθος, "μακριά" από το θεατή, ζωγραφίζονται με πιο ανοιχτά χρώματα.
Στη φωτογραφία η προοπτική εξαρτάται από δύο παράγοντες.
Από την εστιακή απόσταση του φακού: όσο μεγαλύτερη (τηλεφακός), τόσο μικραίνει και η οπτική αντίληψη τής απόστασης
μεταξύ δύο αντικειμένων που βρίσκονται το ένα κοντύτερα και το άλλο μακρύτερα από τόν αισθητήρα,
και αντίθετα όσο μικρότερη (ευρυγώνιος), τόσο η οπτική αυτή αντίληψη τής απόστασης μεγαλώνει.
Ο δεύτερος παράγοντας είναι η απόσταση μεταξύ τού θέματος τής φωτογραφίας - αισθητήρα, που προσδιορίζει και το μέγεθός του
(όσο περισσότερο πλησιάζουμε το θέμα μας, τόσο περισσότερο μεγαλώνει,
και τόσο περισσότερο τα αντικείμενα που βρίσκονται πίσω του φαίνονται να απομακρύνονται).


ΣΚΙΑΔΙΟ (αλεξήλιο, παρασολέιγ)

Εξάρτημα που προσαρμόζεται στο φακό και προστατεύει από την δημιουργία ανεπιθύμητων αναλαμπών κατά την φωτογράφιση
(φωτεινές άλω, προερχόμενες από παράπλευρες φωτεινές ακτίνες).
Παρέχει επίσης και κάποια προστασία από χτυπήματα - γρατζουνιές.
Τύποι: κυλινδρικό, πεταλοειδές.
Υλικό: μέταλλο, πλαστικό (σκληρό - μαλακό), καουτσούκ.
Υπάρχουν διάφορα μεγέθη αντιστρόφως ανάλογα με το εστιακό μήκος του φακού
(το μέγεθος εξαρτάται από την οπτική γωνία: μεγαλύτερο για ευρυγώνιο, μικρότερο για τηλεφακό)
ώστε να αποφεύγεται το βινιετάρισμα.


ΣΦΑΛΜΑΤΑ ΦΑΚΩΝ
Χρωματική Εκτροπή

Οφείλεται στην διαφορά διάθλασης μεταξύ των μηκών κύματος των ακτίνων που συνιστούν την φωτεινή ακτινοβολια,
με αποτέλεσμα το είδωλο που σχηματίζεται να μήν αποτελεί εστιακό σημείο, αλλά έγχρωμη κηλίδα.
Η διάθλαση αυξάνεται αντιστρόφως ανάλογα με τα μήκη κύματος (μεγαλύτερη στο ιώδες - μικρότερη στο ερυθρό).
Σφαιρική εκτροπή

Οφείλεται στο γεγονός ότι οι φακοί δεν είναι "ιδανικοί" (άπειρα λεπτοί),
με αποτέλεσμα οι ακτίνες από τήν περιφέρεια να διαθλώνται περισσότερο από τις κεντρικές
και να μην σχηματίζεται εστιακό σημείο, αλλά κύκλος σύγχυσης.
Aστιγματισμός λοξών ακτίνων

Συμβαίνει όταν μία δέσμη φωτεινών ακτίνων δεν διασχίζει τον φακό παράλληλα με τον οπτικό άξονα, αλλά λοξά.
Έχει σαν αποτέλεσμα να μην σχηματίζεται σημειακή εστία,
αλλά δύο εστιακές γραμμές ασύμβατα κάθετες μεταξύ τους.
Μεταξύ τους σχηματίζεται το κωνοειδές του Sturm, στην μικρότερη διάμετρο του οποίου αντιστοιχεί ο κύκλος ελάχιστης σύγχυσης.
Κόμη

Οφείλεται στην επίδραση της σφαιρικής εκτροπής στις λοξές ακτίνες.
Ακτίνες που διασχίζουν τον φακό μακριά από τον οπτικό άξονα, σχηματίζουν είδωλο από επικαλυπτόμενους κύκλους
με σχήμα κομήτη (φωτεινότερο κέντρο - λιγότερο φωτεινή ουρά).
Καμπύλωση πεδίου

Συμβαίνει επειδή τα περιφερικά σημεία ενός αντικειμένου απέχουν περισσότερο από τα κεντρικά από τον φακό και άρα το είδωλο πού σχηματίζεται δεν βρίσκεται σε ένα επίπεδο, αλλά είναι καμπύλο.
Παραμόρφωση Πεδίου

Είναι αποτέλεσμα της διαφορετικής μεγέθυνσης των αντικειμένων,
ανάλογα με την απόσταση των διαθλώμενων ακτίνων από τον οπτικό άξονα του φακού.


ΦΑΚΟΣ

Αντίθετα με το πρίσμα, μεταβάλλει την κλίση, αλλά όχι την κατεύθυνση της φωτεινής δέσμης.


ΦΙΛΤΡΑ ΦΑΚΩΝ
Φίλτρο UV: Παρέχει προστασία από γρατζουνιές και χτυπήματα, ενώ παράλληλα δεν έχει καμία επίπτωση στα χρώματα καθώς το εύρος συχνοτήτων της UV ακτινοβολίας βρίσκεται εκτός του ορατού φάσματος.

Φίλτρο skylight ή 1Α: Η επίδρασή του αφορά μήκη κύματος από 440nm έως 450nm δηλαδή το μπλέ φάσμα της ορατής ακτινοβολίας,
βρίσκοντας εφαρμογή σε φωτογραφήσεις σε μεγάλο υψόμετρο ή σε ανάλογες συνθήκες φωτισμού (βροχή-συννεφιά) όπου κυριαρχεί το μπλέ χρώμα.
Ανάλογα φίλτρα: 81Α, 81c

Φίλτρα ουδέτερης πυκνότητας (ND Grad): Μειώνουν την ποσότητα του φωτός που περνάει από τον φακό σε αναλογίες stop (ΝD2: 1 stop, ΝD4: 2 stop κλπ) ή είναι διαβαθμισμένα στην πραγματική πυκνότητα (0.3, 0,6 κλπ) ή Soft Grad, Hard Grad και Reverse Grad
Χρησιμοποιούνται σε περιπτώσεις μεγάλης έκθεσης, όπως πολύ ανοικτά διαφράγματα και χαμηλές ταχύτητες κλείστρου και σε καταστάσεις όπου υπάρχουν μεγάλες διαφορές φωτεινότητας στο φωτογραφικό θέμα (φωτεινός ουρανός- σκοτεινό προσκήνιο).
διαβάστε περισσότερα: http://photogr.gr/articles/shooting-techniques/102-2010-12-14-15-16-59?start=2

Πολωτικά φίλτρα: Αποτελούνται από δύο κρύσταλλα που το ένα περιστρέφεται.
Βρίσκουν εφαρμογή στον έλεγχο των αντανακλάσεων και τον κορεσμό των χρωμάτων. Υπάρχουν σε δύο τύπους,
γραμμικό (Linear) πολωτικό και κυκλικό (circular). Το δεύτερο είναι απαραίτητο στις autofocus φωτογραφικές μηχανές.
διαβάστε περισσότερα: http://photogr.gr/articles/shooting-techniques/102-2010-12-14-15-16-59

Φίλτρα close up: Αποτελούν φτηνή λύση (χαμηλής ποιότητας) σε περιπτώσεις όπου θέλουμε να φωτογραφίσουμε από πολύ κοντά,
γιατί αυξάνουν την μεγεθυντική ικανότητα του φακού και υποκαθιστούν τους macro φακούς.
Είναι διαβαθμισμένα σε βαθμούς μεγέθυνσης ή διοπτρίες (+1 ,+2 +3, κλπ) και συνήθως πουλιούνται σε σετ των 3 ή 4.


ΦΩΤΕΙΝΟΤΗΤΑ ΦΑΚΩΝ
Η φωτεινότητα ενός φακού εξαρτάται από 2 παράγοντες:
α) την διάμετρο των οπτικών του στοιχείων και β)την εστιακή του απόσταση.
Υπολογίζεται αν διαιρέσουμε την εστιακή απόσταση του φακού με την μέγιστη διάμετρο του πρόσθιου κρυστάλλου (οι διαστάσεις σε mm).
Το διάφραγμα (aperture) αποτελεί ρυθμιστή της φωτεινότητας του φακού.
Η μέγιστη τιμή του διαφράγματος ενός φακού είναι πολύ σημαντική σε συνθήκες χαμηλού φωτισμού, αφού ένας φωτεινός φακός μπορεί να επιτρέψει την διέλευση πολλαπλάσιας ποσότητας φωτός και άρα να αποτυπώσει την εικόνα σε πολύ μικρότερο χρόνο από έναν φακό με μικρότερο μέγιστο διάφραγμα.
Για το λόγο αυτό και οι φωτεινοί φακοί ονομάζονται και "γρήγοροι" φακοί, αφού επιτρέπουν με δεδομένες συνθήκες φωτισμού την χρήση μεγάλων ταχυτήτων.
Οι φωτεινοί φακοί, ανεξάρτητα από το διάφραγμα που χρησιμοποιείται σε κάθε λήψη, έχουν μεγαλύτερη ευκρίνεια από τους πιο "σκοτεινούς"
γι`αυτό και προτιμούνται από τους επαγγελματίες.
Λόγω της μεγάλης πολυπλοκότητας αλλά και της διαμέτρου των οπτικών κρυστάλλων τους, οι φωτεινοί φακοί είναι πολύ ακριβοί.
Ειδικά στους φακούς zoom, η αύξηση κατά ένα stop της μέγιστης φωτεινότητας μπορεί να σημαίνει διπλασιασμό ή και πολλαπλασιασμό του κόστους του.


ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΟΙ ΦΑΚΟΙ

Φακός νορμάλ (normal lens): Ο φακός τού οποίου η γωνία πλησιάζει προς τη γωνία με την οποία βλέπει με ευκρίνεια ο άνθρωπος.
Έχει εστιακή απόσταση περίπου 50mm και γωνία περίπου 46 μοιρών.

Φακός ευρυγώνιος (wide angle lens): Φακός με οπτική γωνία μεγαλύτερη από 50 μοίρες περίπου. Έχει εστιακή απόσταση μικρότερη των 45 mm. Συνήθεις εστιακές αποστάσεις ευρυγώνιων 35 – 28 – 24 – 21 mm.

Φακός «μάτι ψαριού» (fish eye lens): Υπερευρυγώνιος φακός 180 μοιρών. Έχει συνήθως εστιακή απόσταση 15 ή 16 mm.

Τηλεφακός (telephoto lens): Φακός με οπτική γωνία μικρότερη από 45 μοίρες περίπου. Έχει εστιακή απόσταση μεγαλύτερη των 55 mm. Συνήθεις εστιακές αποστάσεις τηλεφακών: 85 – 90 – 100 – 105 – 135 – 180 – 250 – 350 – 450 – 500 – 800 – 1000 – 2000 mm. Ο τελευταίος έχει οπτική γωνία περίπου μιας μοίρας.

Φακός μάκρο (macro lens): Φακός ικανός να εστιάσει σε πολύ κοντινή απόσταση (π.χ. μέχρι και 25 εκ. για έναν νορμάλ) και ικανός να αποδίδει καλύτερα σε τέτοια απόσταση. Ιδανικά ένας μάκρο φακός πρέπει να δίνει είδωλο με σχέση μεγέθυνσης 1:1 προς το αντικείμενο.

Φακός μεταβλητών εστιακών αποστάσεων ή ζουμ (zoom lens): Φακός πολλαπλών εστιακών αποστάσεων, που ορίζεται από την ελάχιστη και μέγιστη εστιακή απόσταση που μπορεί να επιτύχει. Μπορεί να είναι 2Χ δηλαδή να διπλασιάζει την εστιακή απόσταση (π.χ. 35-70), ή 3Χ (π.χ. 70-210) ή και μεγαλύτερος. Ένας φακός ζουμ μπορεί να έχει δύο δακτυλίους, έναν για την εστίαση και έναν για την αλλαγή εστιακών αποστάσεων, ή και οι δύο λειτουργίες να γίνονται με τον ίδιο δακτύλιο (περιστροφικά και μπρος-πίσω). Μπορεί επίσης να έχει δύο μέγιστα ανοιχτά διαφράγματα: άλλο για κάθε ακραία εστιακή απόσταση (π.χ. 35-70/3,5-4,5).

Φακός με Σταθεροποιητή εικόνας (image stabilization lens): Φακός με ενσωματωμένο σύστημα σταθεροποίησης εικόνας, το οποίο μειώνει τις δονήσεις κατά τήν λήψη (IS-Canon, VR-Nikon, O.I.S-Panasonic, OS-Sigma, VC-Tamron).
Χρήσιμος όταν απαιτείται μεγάλος χρόνος έκθεσης και δεν υπάρχει δυνατότητα τοποθέτησης σε τρίποδα, ιδιαίτερα σε φακούς με μεγάλη εστιακή απόσταση (>100mm)
πού επηρρεάζονται περισσότερο από τίς δονήσεις της φωτογραφικής μηχανής.
Μειονέκτημα του το υψηλό κόστος.

Μεγέθυνση τηλεφακών: Η μεγέθυνση των τηλεφακών ορίζεται ως ο λόγος τής εστιακής τους απόστασης ως προς την εστιακή απόσταση ενός normal φακού πού είναι τα 50mm
Δηλαδή στην περίπτωση ενός φακού 300mm η μεγέθυνση είναι 300/50= 6x και ένα αντικείμενο θα πλησιάσει από τα πχ500m στα 83,333333333m
Στους φακούς μεταβλητής εστιακής απόστασης (zoom), πχ 18-200mm ορίζεται ως ο λόγος της μεγαλύτερης προς την μικρότερη εστιακή απόσταση: 200/18= 11,111111111x
Προσοχή το 6x και το 11x τών παραδειγμάτων δεν είναι ανάλογες μεγεθύνσεις
ο 18-200 δίνει μέγιστη μεγέθυνση 200/50= 4x


ASPECT RATIO

Είναι ο δείκτης αναλογίας των διαστάσεων μιάς εικόνας (ή οθόνης),
καθορίζεται από τον λόγο πλάτους/ύψους (W/H) και εκφράζεται με ακέραιους αριθμούς.
(πχ αν ο λόγος W/H είναι 1.5, αυτός εκφράζεται ώς 3:2)


CHDK
Το Canon Hack Development Kit (CHDK) είναι ένα έργο για ψηφιακές κάμερες Canon (τυπικά η σειρά PowerShot),
όπου επιτρέπει να τρέξουμε ελεύθερο λογισμικό και να ξεκλειδώσουμε νέες δυνατότητες που προσφέρει το υλικό.
Για παράδειγμα, για τις περισσότερες PowerShot με το CHDK, είναι εφικτό να εξάγουμε την έκδοση RAW των φωτογραφιών μας,
ακόμα και αν η κάμερα δε διαφημίζει υποστήριξη RAW.
Το CHDK δεν αντικαθιστά το firmware της κάμερας, αλλά προσθέτει κώδικα που εκτελείται κατά το άνοιγμα της κάμερας
και ο κώδικας αυτός τοποθετείται στην κάρτα μνήμης. Έτσι, οι πιθανότητες να πάει κάτι στραβά είναι πολύ μικρές,
ωστόσο όπως κάθε παραμετροποίηση, χρειάζεται ο καθένας να λάβει τις αναγκαίες προφυλάξεις και να διαβάσει καλά τις οδηγίες.
Μέχρι στιγμής, κανένα μέλος του φόρουμ δεν έχει δοκιμάσει το CHDK, οπότε αν το δοκιμάσετε,
πείτε μας την εμπειρία σ`αυτήν τη συζήτηση: Απόψεις για το CHDK (Canon Hack Development Kit) της ενότητας "Φωτογραφία και GNU Linux" του φόρουμ του Ubuntu-gr.



COMPACT (POINT-AND-SHOOT)

Μικρού όγκου ψηφιακή φωτογραφική μηχανή με κύρια χαρακτηριστικά την ευκολία μεταφοράς και χρήσης.
Ευρεία γκάμα από χαρακτηριστικά και φακούς.
Δεν υπάρχει δυνατότητα αλλαγής φακού.


COMPACT CREATIVE

Διατηρούν το μικρό μέγεθος και την ευκολία μεταφοράς,
έχοντας παράλληλα καλύτερης ποιότητας φακούς, και αισθητήρες
και επίσης πολύ περισσότερες δυνατότητες παραμετροποίησης κατά την λήψη.
Δεν υπάρχει η δυνατότητα αλλαγής φακού.


CROP FACTOR
Παράγοντας που προσδιορίζει το μέγεθος του αισθητήρα σε σχέση με το μέγεθος ενός φίλμ 35mm,
βάσει του τύπου: CF=diag35mm/diagsensor
Όσο το κλάσμα πλησιάζει τη μονάδα (full-frame) τόσο μεγαλύτερο εύρος πεδίου είναι διαθέσιμο για δεδομένη εστιακή απόσταση φακού.
Ένας φακός 100mm με 1.5x CF, παρέχει το ίδιο οπτικό πεδίο με έναν 150mm και 35mm full-frame αισθητήρα (CF=1).


DSLR (Digital Single Lens Reflex)

Ψηφιακή φωτογραφική μηχανή που χρησιμοποιεί τον ίδιο φακό για σκόπευση και λήψη
και ένα σύστημα κατόπτρων για την εστίαση του ειδώλου.
Χαρακτηριστικό τους οι πολλές δυνατότητες παραμετροποίησης κατά την λήψη,
και οι υψηλής ποιότητας φακοί και αισθητήρες.
Υπάρχει η δυνατότητα αλλαγής φακών και προσθήκης εξαρτημάτων (σκιάδια, φίλτρα, εξωτερικό φλάς κλπ).


DYNAMIC RANGE
Όρος πού αναφέρεται στο εύρος τής φωτεινότητας μεταξύ τών φωτεινών και σκοτεινών περιοχών σε μία λήψη, που μπορεί να αναπαραχθεί με ακρίβεια.
Έτσι αν βρισκόμαστε εκτός ορίων, λεπτομέρειες ενός αντικειμένου πού είναι πολύ φωτεινές, καταγράφονται ως διάχυτα λευκές και αντίστοιχα οι πολύ σκοτεινές
έως μαύρες.


ELPHEL OPEN SOURCE DIGITAL CAMERA

Η Εlphel camera ξεκίνησε σαν project το 2001
και έχει ήδη αρκετά προιόντα στην γραμμή παραγωγής.
Στόχος τής εταιρείας:
Freedom of the users of Elphel products is our top priority - we value and protect it with the GNU General Public License that covers all the Elphel software and hardware designs



FCam
To FCam είναι έργο ΕΛ/ΛΑΚ, αποτέλεσμα τής συνεργασίας του Stanford University και του Nokia Research Center.
Μέχρι τώρα υποστηρίζει την συσκευή Nokia N900, δίνοντάς της
τα πλεονεκτήματα και τις καινοτομίες της Frankencam όπως HDR και RAW file format.
Μέχρι στιγμής, κανένα μέλος του φόρουμ δεν έχει δοκιμάσει το FCam, οπότε αν το δοκιμάσετε,
πείτε μας την εμπειρία με νέα συζήτηση στην ενότητα "Φωτογραφία και GNU Linux" του φόρουμ του Ubuntu-gr.



FIRMWARE
Είναι ο κώδικας που έχουν ενσωματωμένο οι ψηφιακές φωτογραφικές μηχανές (και όχι μόνο) στην μνήμη τους,
με άλλα λόγια το software για να μπορούν να επιτελούν όλες τις λειτουργίες τους,
ο οποίος κατά διαστήματα αναβαθμίζεται.


FRANKENCAMERA OPEN SOURCE DIGITAL CAMERA

Η Frankencamera επινοήθηκε σχεδιάστηκε και κατασκευάστηκε από τόν καθηγητή Marc Levoy και το απόφοιτο Andrew Adams
του τμήματος computer science and electrical engineering στο Stanford University
Η ονομασία προέρχεται από το γεγονός ότι χρησιμοποιήθηκαν εξαρτήματα απο διάφορες συσκευές,
από έναν Nokia n95 Cellphone sensor μέχρι έναν Canon EF autofocus Lens.
Παρουσιάζει πολλές καινοτομίες και δυνατότητες όσον αφορά την παραμετροποίηση της
καί το μέγεθός θα είναι μικρότερο στην γραμμή παραγωγής.


HIGH DYNAMIC RANGE IMAGING (HDR)
Τεχνικές επεξεργασίας εικόνας πού μεταβάλλουν το εύρος τής φωτεινότητας μεταξύ των φωτεινών και των σκοτεινών περιοχών,
φέρνοντας την εικόνα πιο κοντά στις πραγματικές συνθήκες.
Προηγείται διαδοχική λήψη του ίδιου θέματος σε συνθήκες υποέκθεσης-υπερέκθεσης και ενδιάμεσης έκθεσης στο φως,
οι οποίες αποθηκεύονται σε μορφή RAW image file format.


ILUCS (Interchangeable lens unit camera system)

Αποτελούνται απο το σώμα και ξεχωριστές μονάδες, που περιλαμβάνουν φακό (διάφορου f),
αισθητήρα (μερικές φορές διάφορου μεγέθους και χαρακτηριστικών) και επεξεργαστή.
Πολύ υψηλό κόστος.


ISO
To ISO είναι η συντομογραφία για το International Organization of Standardization, έναν οργανισμό πού παρέχει τα πρότυπα
για ευρεία ποικιλία προιόντων με έδρα την Ευρώπη.

Για την ψηφιακή φωτογραφία το ISO εκφράζει την ευαισθησία του αισθητήρα τής φωτογραφικής μηχανής,
σε έκθεσή του σε δεδομένη φωτεινότητα.
Όσο αυξάνεται το ISO τόσο αυξάνεται αναλογικά και η δυνατότητα λήψης σε συνθήκες χαμηλού φωτισμού
(διπλασιάζοντας το ISO μειώνεται στο μισό η αναγκαία ποσότητα φωτός, έτσι με ISO 200 απαιτείται δύο φορές περισσότερο φως
από ότι με ISO 400 και αντίστοιχα δύο φορές λιγότερο από το ISO 100),
αλλά παράλληλα λόγω αυτής τής αύξησης της ευαισθησίας αυξάνεται και ο "θόρυβος",
δηλαδή η αυξημένη σύλληψη από τον αισθητήρα και σημάτων που δεν σχετίζονται με το επιλεγμένο μας θέμα,
με αποτέλεσμα να έχουμε χρωματικές παρεμβολές
(πχ εκεί που θα έπρεπε να υπάρχει μόνο γαλανός ουρανός, να είναι διάσπαρτος από πολύχρωμες κουκκίδες).
Πηγές θορύβου: η θερμοκρασία των στοιχείων του αισθητήρα (σκοτεινός θόρυβος ή dark current), ενδογενή σφάλματα των φωτουποδοχέων (pixel), σφάλμα των κυκλωμάτων ενίσχυσης σήματος.

Η σχέση μεταξύ του επιπέδου ευαισθησίας φωτεινότητας και του θορύβου ονομάζεται S/N ratio (Sensitivity/Noise)
και καθορίζει το τελικό αποτέλεσμα όσο αφορά τον "θόρυβο" στη φωτογραφία.

O αισθητήρας της φωτογραφικής μηχανής συνήθως βαθμονομείται (καλιμπράρεται) έτσι ώστε να αποδίδει
την καλύτερη ποιότητα εικόνας (μέγιστο S/N ratio) στο χαμηλότερο δυνατόν ISO.

Οι διαστάσεις του αισθητήρα καθορίζουν επίσης την τιμή του ISO που μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε δεδομένα επίπεδα φωτεινότητας
χωρίς αδικαιολόγητο υψηλό θόρυβο ως εξής:
σε ένα μεγάλο αισθητήρα τα pixels μπορούν να είναι μεγαλύτερα και συλλαμβάνοντας έτσι περισσότερο φως αυξάνουν τη σχέση S/N

έτσι σε 2 μηχανές με ίδιο (πχ 5 megapixels) resolution, αλλά με διαφορετικό μέγεθος αισθητήρα
θα εμφανίζεται περισσότερος "θόρυβος" στα ψηλότερα ISO σ`αυτή με τον μικρότερο αισθητήρα

με τόν ίδιο τρόπο και ο αριθμός τών pixels παίζει ρόλο στόν θόρυβο αν αυτά αυξάνονται σε αριθμό, χωρίς να αυξάνεται αντίστοιχα και το μέγεθος του αισθητήρα,
δηλαδή, για δεδομένο μέγεθος αισθητήρα (πχ 7.2 Χ 5.3mm), μία μηχανή με 8 megapixels resolution θα εμφανίζει περισσότερο θόρυβο
στα υψηλότερα ISO από μία με 5 megapixels.

Ο "θόρυβος" γίνεται περισσότερο εμφανής και ενοχλητικός σε εκτυπώσεις μεγάλων διαστάσεων.

Mια ευκολία-πλεονέκτημα της ψηφιακής φωτογραφίας έναντι του παλιού φιλμ, είναι ότι με την ψηφιακή μπορείς να αλλάξεις την ευαισθησία από φωτογραφία σε φωτογραφία, ενώ το φιλμ σε δέσμευε στη συγκεκριμένη ευαισθησία (ταχύτητα) τού φιλμ για ολόκληρη τη σειρά των φωτογραφιών


JPEG (Joint Photographic Experts Group)
Μορφή συμπιεσμένου αρχείου εικόνας που σχεδιάστηκε για έγχρωμες και gray-scale ψηφιακές εικόνες.
Δεν μπορεί να επεξεργαστεί ασπρόμαυρη (1-bit-per-pixel),ούτε κινούμενη εικόνα
(αντίστοιχες μορφές αρχείων: JBIG - MPEG).
Ο αλγόριθμος συμπίεσης εκμεταλεύεται το γεγονός ότι στον ανθρώπινο αμφιβληστροειδή, μικρές χρωματικές διαφορές δεν γίνονται αντιληπτές το ίδιο καλά
όσο μικρές διαφορές φωτεινότητας, επειδή υπάρχει αλληλοεπικάλυψη στα φάσματα απορρόφησης - διέγερσης τών τριών τύπων φωτουποδοχέων,
πού αφορούν την μετάδοση χρωματικού σήματος (κωνία), ενώ οι διαφορές φωτός - σκότους μεταδίδονται κύρια από έναν τύπο κυττάρων (ραβδία).
Η συμπίεση σε ένα αρχείο JPEG προκαλεί απώλεια πληροφορίας σε σχέση με την αρχική εικόνα η οποία γίνεται εμφανής κατά την μετέπειτα επεξεργασία της.
Η απώλεια αυτή δεν μπορεί να ανακτηθεί και γίνεται περισσότερο εμφανής σε υψηλές αναλύσεις και εκτυπώσεις μεγάλων διαστάσεων.
JPEG filename extensions: .jpg, .jpeg, .jpe, .jfif, .jif, TIFF
ΕΛ/ΛΑΚ προγράμματα προβολής - επεξεργασίας JPEG compression format : GIMP, ImageMagick, Shotwell, digiKam, Fotoxx, F-Spot και πολλά άλλα.


M43 (Micro Four Thirds cameras)

Η κύρια διαφορά τους από τις DSLR είναι ότι παραλείπεται το σύστημα σκόπευσης με κάτοπτρα,
κερδίζοντας έτσι σε όγκο και βάρος, διατηρώντας παράλληλα την δυνατότητα αλλαγής φακών.
Υπάρχει η δυνατότητα προσθήκης viewfinder ως εξωτερικό εξάρτημα.


MEGAPIXEL
Η λέξη pixel προέρχεται από το "PICture ELement.", (σε ελεύθερη απόδοση εικονοστοιχείο)
και megapixel=1.000.000 pixels.
Στις ψηφιακές φωτογραφικές μηχανές εκφράζει τον αριθμό των φωτουποδοχέων του αισθητήρα
(πχ άν ένας αισθητήρας έχει συστοιχία 2048×1536 φωτουποδοχέων, αυτό εκφράζεται σε "3.1 megapixels").
Η συστοιχία των pixels καλύπτεται από ειδικά σχεδιασμένο τριχρωματικό φίλτρο (RGB), ώστε το κάθε ένα pixel
να διεγείρεται και να μεταδίδει σήμα από ένα μόνο χρωματικό κανάλι (ή Red ή Green ή Blue),
εξασφαλίζοντας έτσι μετάδοση καθαρού χρωματικά σήματος.


PROSUMER (PROfessional - conSUMER)

Χαρακτηριστικό τους η υψηλής ποιότητας zoom φακοί και το μεγάλο εύρος λειτουργιών.
Σε μερικά μοντέλα το εύρος των φακών κυμαίνεται από ευρυγώνιος έως super telephoto.
Δεν υπάρχει η δυνατότητα αλλαγής φακού, κάποιες όμως μπορούν να δεχθούν εξαρτήματα (μετατροπείς, φίλτρα, και εξωτερικό φλας).


RAW IMAGE FILE FORMAT
Γενικός όρος πού αναφέρεται στα μη συμπιεσμένα και ακατέργαστα (ελάχιστα επεξεργασμένα) στοιχεία από τον αισθητήρα.
Πρόκειται δηλαδή για μια πιστή αποτύπωση τής πληροφορίας πού συλλαμβάνεται από τον αισθητήρα, κατ`αντιστοιχία όμοια με το παλιότερο αρνητικό φιλμ.
Κάποιες ψηφιακές φωτογραφικές μηχανές έχουν τη δυνατότητα επιλογής αποθήκευσης σε RAW file format, ενώ άλλες όχι, οι οποίες αυτόματα μετατρέπουν και αποθηκεύουν την εικόνα σε συμπιεσμένη μορφή (πχ JPEG) Η συμπίεση προκαλεί μερική απώλεια πληροφορίας.

Ανάλογα με την εταιρεία υπάρχουν αρκετοί τύποι:
.raf (Fuji)
.crw .cr2 (Canon)
.kdc .dcr (Kodak)
.mrw (Minolta)
.nef (Nikon)
.orf (Olympus)
.dng (Adobe)
.ptx .pef (Pentax)
.arw .srf (Sony)
.x3f (Sigma)
.erf (Epson)
.mos (Leaf)
.raw (Panasonic)

Πλεονεκτήματα: η υψηλότερη ποιότητα εικόνας και οι περισσότερες δυνατότητες επεξεργασίας.
Mειονεκτήματα: απαιτείται μεγαλύτερος όγκος για αποθήκευση (έως και 6 φορές περισσότερο από τα αρχεία JPEG) και περισσότερος χρόνος επεξεργασίας.
ΕΛ/ΛΑΚ προγράμματα επεξεργασίας RAW file format: Darktable, Rawstudio, UFRaw
Τo RAW file format είναι ο μόνος τύπος αρχείου εικόνας, που γίνεται αποδεκτός ως αποδεικτικό στοιχείο πνευματικής ιδιοκτησίας, απο τα Ευρωπαϊκά και Διεθνή Δικαστήρια.


SLT (Single Lens Translucent cameras)

Έχουν ενσωματωμένο έναν ημιδιαφανή καθρέφτη, που επιτρέπει πολύ γρήγορες συνεχόμενες λήψεις.
Άλλα πλεονεκτήματα είναι το μικρότερο μέγεθος και βάρος, καθώς και η καλύτερη απόσβεση κραδασμών.
Υψηλότερου κόστους.


VECTOR GRAPHICS

Στα μαθηματικά το vector (διάνυσμα) εκφράζει ταυτόχρονα το μέγεθος και την κατεύθυνση μιας ποσότητας
(δύναμης, ταχύτητας, ροπής κλπ).
Στα γραφιστικά, ο όρος Vector graphics εκφράζει την επεξεργασία ψηφιακής εικόνας με την χρήση μαθηματικών τύπων και εντολών
που οδηγούν σε αναπαράσταση τής εικόνας μέσω γραμμών και σχημάτων σε 2 ή 3 διαστάσεις (μαθηματκή έκφραση τής εικόνας).
Πλεονεκτήματα: η μορφή αποθήκευσης τού αρχείου απαιτεί μικρό χώρο και επιπρόσθετα υπάρχει η δυνατότητα μεγέθυνσης τής εικόνας
χωρίς τήν παράλληλη απώλεια ευκρίνειας (όπως συμβαίνει με bitmap).


Scalable Vector Graphics format (SVG): XML-based file format, πού εκφράζει vector graphics, στατικά (interactive)
ή δυναμικά (animated).
ΕΛ/ΛΑΚ προγράμματα επεξεργασίας SVG file format: GIMP, Sodipodi, Skencil, Draw, Karbon14, Inkscape





ΣΥΝΔΕΣΜΟΙ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑΣ
http://photothessaloniki.ning.com/
http://www.khomeproductions.blogspot.com/
http://www.dpgr.gr/index.php
http://photogr.gr/
http://www.photobook.gr/0000000000/index.html
http://www.photo.gr/v2/index.php
http://www.digital-camera.gr/
http://www.thmphoto.gr/index.asp
http://www.photographyinfo.gr/index.html





Το παρόν λεξικό αποτελεί διαρκές έργο του forum της Ελληνικής Κοινότητας Ubuntu-gr

Τελευταία επεξεργασία από Th P και 04 Νοέμ 2012, 15:01, έχει επεξεργασθεί 165 φορά/ες συνολικά
Σταθερή είναι η διανομή που προσπαθείς ανεπιτυχώς να κρασσάρεις
Linux: Low┃Προγραμματισμός: No┃Αγγλικά: Good
Είμαι αναλφάβητος, ανιστόρητος και άξιος της μοίρας μου
Άβαταρ μέλους
Th P
powerTUX
powerTUX
 
Δημοσιεύσεις: 1866
Εγγραφή: 02 Μάιος 2009, 10:46
Τοποθεσία: Θεσσαλονίκη
IRC: ThP1
Εκτύπωση

Re: Φωτογραφικό Λεξικό

Δημοσίευσηαπό Th P » 28 Μαρ 2011, 00:04

Μπορείτε να ανεβάσετε ορισμούς πού λείπουν και να προτείνετε διορθώσεις ή ελλείψεις
ώστε το λεξικό να συμπληρώνεται-διορθώνεται όσο το δυνατόν πληρέστερα

Φιλικά
Θανάσης Π.
Τελευταία επεξεργασία από Th P και 28 Μαρ 2011, 16:09, έχει επεξεργασθεί 1 φορά/ες συνολικά
Σταθερή είναι η διανομή που προσπαθείς ανεπιτυχώς να κρασσάρεις
Linux: Low┃Προγραμματισμός: No┃Αγγλικά: Good
Είμαι αναλφάβητος, ανιστόρητος και άξιος της μοίρας μου
Άβαταρ μέλους
Th P
powerTUX
powerTUX
 
Δημοσιεύσεις: 1866
Εγγραφή: 02 Μάιος 2009, 10:46
Τοποθεσία: Θεσσαλονίκη
IRC: ThP1
Εκτύπωση

Re: Φωτογραφικό Λεξικό

Δημοσίευσηαπό Qdata » 28 Μαρ 2011, 15:53

Μπράβο Θανάση! :thumbup:
Linux User: #530165
Γνώσεις ⇛ Linux: Μέτριο ┃ Προγραμματισμός: Ναι ┃ Αγγλικά: Καλά
Λειτουργικό ⇛ Ubuntu 11.04 32bit σε Intel(R) Atom(TM) CPU N270 @ 1.60GHz
(Notebook) Προδιαγραφές ⇛ 2x Intel(R) Atom(TM) CPU N270 @ 1.60GHz │ 1016MB │ HDA-Intel - HDA Intel -- USB-Audio - USB AUDIO│ 1024x600 pixels
Νέος στο Linux?Οδηγοί - How to - Tutorials
Qdata
powerTUX
powerTUX
 
Δημοσιεύσεις: 1875
Εγγραφή: 18 Ιουν 2010, 19:40
Τοποθεσία: Σέρρες
IRC: dimos
Εκτύπωση

Re: Φωτογραφικό Λεξικό

Δημοσίευσηαπό Th P » 28 Μαρ 2011, 16:30

Qdata έγραψε:Μπράβο Θανάση! :thumbup:


Ευχαριστώ
σκέφτηκα πώς ένα λεξικό όρων, είναι ένα καλό σημείο αναφοράς
και ίσως να μπορεί να ελαττώσει και πιθανά περιττά ποστ.

Θα γίνει πιο πλήρες στην πορεία.

Φιλικά
Θανάσης Π.
Σταθερή είναι η διανομή που προσπαθείς ανεπιτυχώς να κρασσάρεις
Linux: Low┃Προγραμματισμός: No┃Αγγλικά: Good
Είμαι αναλφάβητος, ανιστόρητος και άξιος της μοίρας μου
Άβαταρ μέλους
Th P
powerTUX
powerTUX
 
Δημοσιεύσεις: 1866
Εγγραφή: 02 Μάιος 2009, 10:46
Τοποθεσία: Θεσσαλονίκη
IRC: ThP1
Εκτύπωση

Re: Φωτογραφικό Λεξικό

Δημοσίευσηαπό Qdata » 28 Μαρ 2011, 16:59

Th P έγραψε:
Qdata έγραψε:Μπράβο Θανάση! :thumbup:


Ευχαριστώ
σκέφτηκα πώς ένα λεξικό όρων, είναι ένα καλό σημείο αναφοράς
και ίσως να μπορεί να ελαττώσει και πιθανά περιττά ποστ.

Θα γίνει πιο πλήρες στην πορεία.

Φιλικά
Θανάσης Π.


Σωστά!Όπως για την συζήτηση πάνω στο firmware εδώ viewtopic.php?f=62&t=17645&start=10#p177827
Linux User: #530165
Γνώσεις ⇛ Linux: Μέτριο ┃ Προγραμματισμός: Ναι ┃ Αγγλικά: Καλά
Λειτουργικό ⇛ Ubuntu 11.04 32bit σε Intel(R) Atom(TM) CPU N270 @ 1.60GHz
(Notebook) Προδιαγραφές ⇛ 2x Intel(R) Atom(TM) CPU N270 @ 1.60GHz │ 1016MB │ HDA-Intel - HDA Intel -- USB-Audio - USB AUDIO│ 1024x600 pixels
Νέος στο Linux?Οδηγοί - How to - Tutorials
Qdata
powerTUX
powerTUX
 
Δημοσιεύσεις: 1875
Εγγραφή: 18 Ιουν 2010, 19:40
Τοποθεσία: Σέρρες
IRC: dimos
Εκτύπωση

Re: Φωτογραφικό Λεξικό

Δημοσίευσηαπό Atlantios » 28 Μαρ 2011, 18:25

Θανάση πάρα πολύ καλή δουλειά

και να ήθελα να γράψω κάτι, βλέποντας πόσο τεκμηριωμένα και όμορφα έχεις γράψει τους ορισμούς απογοητεύομαι.

Ήθελα πραγματικά να μάθω που βρίσκεις τον χρόνο;
[spoiler]⇛ DESKTOP:
1 Panasonic TX - L32E5E 1920 x 1080
2 Ubuntu 13.10 Ελλ. 64 bit
3 Intel Core i7 CPU 860 2.80GHz ‖ RAM 8 GB ‖ ASUS INC. P7P55D PREMIUM
4 nVidia GF110 [GeForce GTX 560 Ti
5 eth3: Realtek RTL8111/8168B PCI Express Gigabit Ethernet controller [10ec:8168] (rev 03) ⋮ eth2: Realtek RTL-8110SC/8169SC Gigabit Ethernet [10ec:8167] (rev 10)
Άβαταρ μέλους
Atlantios
punkTUX
punkTUX
 
Δημοσιεύσεις: 211
Εγγραφή: 01 Νοέμ 2009, 01:45
Εκτύπωση

Re: Φωτογραφικό Λεξικό

Δημοσίευσηαπό Th P » 28 Μαρ 2011, 18:32

Atlantios έγραψε:Θανάση πάρα πολύ καλή δουλειά

και να ήθελα να γράψω κάτι, βλέποντας πόσο τεκμηριωμένα και όμορφα έχεις γράψει τους ορισμούς απογοητεύομαι.

Ήθελα πραγματικά να μάθω που βρίσκεις τον χρόνο;


Αντώνη ευχαριστώ

Πάντα υπάρχουν δυνατότητες βελτίωσης-συμπλήρωσης-διόρθωσης
οπότε ότι σκεφτείς μην διστάσεις να το γράψεις

Off topic:
δέν ήταν και τόσο δύσκολο,
υπάρχει πολύ υλικό στο διαδίκτυο
απλά προσπάθησα οι ορισμοί να είναι σύντομοι και περιεκτικοί
Σταθερή είναι η διανομή που προσπαθείς ανεπιτυχώς να κρασσάρεις
Linux: Low┃Προγραμματισμός: No┃Αγγλικά: Good
Είμαι αναλφάβητος, ανιστόρητος και άξιος της μοίρας μου
Άβαταρ μέλους
Th P
powerTUX
powerTUX
 
Δημοσιεύσεις: 1866
Εγγραφή: 02 Μάιος 2009, 10:46
Τοποθεσία: Θεσσαλονίκη
IRC: ThP1
Εκτύπωση

Re: Φωτογραφικό Λεξικό

Δημοσίευσηαπό Atlantios » 28 Μαρ 2011, 18:39

Θέλω να ρωτήσω κάτι.

Στην συγκεκριμένη ενότητα θα μπορούσε να συμπεριλάβει κάποιος το εξής "Ρύθμιση ψηφιακής μηχανής για φωτογραφία πορτρέτου" ή ξεφεύγει απ' τα όρια του φωτογραφικού λεξικού;
[spoiler]⇛ DESKTOP:
1 Panasonic TX - L32E5E 1920 x 1080
2 Ubuntu 13.10 Ελλ. 64 bit
3 Intel Core i7 CPU 860 2.80GHz ‖ RAM 8 GB ‖ ASUS INC. P7P55D PREMIUM
4 nVidia GF110 [GeForce GTX 560 Ti
5 eth3: Realtek RTL8111/8168B PCI Express Gigabit Ethernet controller [10ec:8168] (rev 03) ⋮ eth2: Realtek RTL-8110SC/8169SC Gigabit Ethernet [10ec:8167] (rev 10)
Άβαταρ μέλους
Atlantios
punkTUX
punkTUX
 
Δημοσιεύσεις: 211
Εγγραφή: 01 Νοέμ 2009, 01:45
Εκτύπωση

Re: Φωτογραφικό Λεξικό

Δημοσίευσηαπό Th P » 28 Μαρ 2011, 18:42

Μάλλον ξεφεύγει
Καλύτερα άνοιξε νέο θέμα όπου θα δίνονται συμβουλές όχι μόνο γι`αυτό
αλλά καί γιά άλλα θέματα-τρόπους λήψης
Σταθερή είναι η διανομή που προσπαθείς ανεπιτυχώς να κρασσάρεις
Linux: Low┃Προγραμματισμός: No┃Αγγλικά: Good
Είμαι αναλφάβητος, ανιστόρητος και άξιος της μοίρας μου
Άβαταρ μέλους
Th P
powerTUX
powerTUX
 
Δημοσιεύσεις: 1866
Εγγραφή: 02 Μάιος 2009, 10:46
Τοποθεσία: Θεσσαλονίκη
IRC: ThP1
Εκτύπωση

Re: Φωτογραφικό Λεξικό

Δημοσίευσηαπό simosx » 29 Μαρ 2011, 08:53

Είναι καλό ο καθένας να προσφέρει στο λεξικό.
Η προσφορά μου


CHDK


Το Canon Hack Development Kit (CHDK) είναι ένα έργο για ψηφιακές κάμερες Canon (τυπικά η σειρά PowerShot), όπου επιτρέπει να τρέξουμε ελεύθερο λογισμικό και να ξεκλειδώσουμε νέες δυνατότητες που προσφέρει το υλικό. Για παράδειγμα, για τις περισσότερες PowerShot με το CHDK, είναι εφικτό να εξάγουμε την έκδοση RAW των φωτογραφιών μας, ακόμα και αν η κάμερα δε διαφημίζει υποστήριξη RAW.
Το CHDK δεν αντικαθιστά το firmware της κάμερας, αλλά προσθέτει κώδικα που εκτελείται κατά το άνοιγμα της κάμερας, και κώδικας αυτός τοποθετείται στην κάρτα μνήμης. Έτσι, οι πιθανότητες να πάει κάτι στραβά είναι πολύ μικρές, ωστόσο όπως κάθε παραμετροποίηση, χρειάζεται ο καθένας να λάβει τις αναγκαίες προφυλάξεις και να διαβάσει καλά τις οδηγίες.
Μέχρι στιγμής, κανένα μέλος του φόρουμ δεν έχει δοκιμάσει το CHDK, οπότε αν το δοκιμάσετε, πείτε μας την εμπειρία με νέα συζήτηση στην ενότητα Φωτογραφία του φόρουμ του Ubuntu-gr.
προσωπικό ιστολόγιο ϗ πλανήτης Ubuntu-gr
Συμβάλετε και εσείς στο ελληνικό βιβλίο Ubuntu!
1 Γνώσεις Linux: Πολύ καλό ┃ Προγραμματισμού: Πολύ καλό ┃ Αγγλικών: Πολύ καλό
2 Ubuntu 13.10 saucy 3.11.0-031100rc1-generic 64bit (el_GR.UTF-8, Unity ubuntu)
3 AMD E-450 APU with Radeon HD Graphics ‖ RAM 3555 MiB ‖ Sony Corporation VAIO
4 AMD nee ATI Wrestler [Radeon HD 6320] [1002:9806] {fglrx_pci}
5 eth0: Atheros Inc. AR8151 v2.0 Gigabit Ethernet [1969:1083] (rev c0) ⋮ wlan0: Atheros Inc. AR9285 [168c:002b] (rev 01)
Φτιάξτε και εσείς τη δική σας υπογραφή (παραπάνω κείμενο) αυτόματα με κλικ εδώ!
simosx
Επίτιμο μέλος
Επίτιμο μέλος
 
Δημοσιεύσεις: 10334
Εγγραφή: 11 Μάιος 2008, 18:52
Launchpad: simosx
IRC: simosx
Εκτύπωση

Επόμενο

Επιστροφή στο Φωτογραφία και GNU Linux

cron